Znaczna część populacji nie przejmuje się dbaniem o swoje ciało, dopóki coś złego nie zacznie się z nim dziać. W takich momentach często bywa już za późno i taką osobę prawdopodobnie czeka leczenie. Właśnie tak jest z kręgosłupem! Ta część ciała dość często boli, ale większość osób nie zawraca sobie głowy wcześniejszym dbaniem o plecy. Dopiero kiedy odczuwają nieprzyjemne dolegliwości, to zaczynają rozumieć, że coś jest nie tak. Jak zacząć dbać o swój kręgosłup? Jak sprawić, aby dłużej był on sprawny? Co robić, kiedy plecy zaczną już boleć? O tym wszystkim dowiesz się, czytając poniższy artykuł!

Jak zbudowany jest kręgosłup?

Zanim jednak dowiesz się, co możesz robić profilaktycznie, aby plecy Cię nie bolały oraz jak poradzić sobie z bólem kręgosłupa, to konieczne jest poznanie jego budowy. Jak zbudowany jest kręgosłup? Kręgosłup jest ważnym elementem układu kostnego, który wspiera ciało i pozwala mu się poruszać. Składa się z 33-34 kręgów, czyli płaskich kości. Kręgi są połączone za pomocą stawów kręgów, które umożliwiają ruch kręgów względem siebie. Kręgosłup jest podzielony na pięć odcinków: szyjny, piersiowy, lędźwiowy, krzyżowy i biodrowy.

  • odcinek szyjny kręgosłupa – składa się z siedmiu kręgów szyjnych i znajduje się w górnej części kręgosłupa.
  • odcinek piersiowy kręgosłupa – zbudowany jest z dwunastu kręgów piersiowych. Znajduje się w środkowej części kręgosłupa.
  • odcinek lędźwiowy kręgosłupa – składa się na niego pięć kręgów lędźwiowych. Każdy człowiek ma go w dolnej części pleców.
  • odcinek krzyżowy kręgosłupa – ten odcinek zbudowany jest z pięciu zrośniętych kręgów krzyżowych. Znajduje się on w dolnej części odcinka lędźwiowego.
  • odcinek guziczny kręgosłupa – składa się z czterech lub pięciu zrośniętych kręgów guzicznych.

Krąg kręgosłupa składa się z trzonu kręgu (jest to przednia część, jest owalny, grubszy) oraz łuku kręgu, tylnej i cieńszej części. Kość kręgu jest to płytka kostna, która tworzy obwód kręgosłupa. Ma ona kształt płaskiego koła z otworem pośrodku, przez który przebiega rdzeń kręgowy. Na przedniej części kości kręgu znajdują się wyrostki kręgu, które służą do zamocowania więzadeł i mięśni. Z tyłu kość kręgu ma wystające krawędzie, które tworzą przyśrodkową i boczną powierzchnię kręgu. Między każdą parą kręgów znajduje się chrząstka międzykręgowa, która pełni rolę amortyzatora podczas ruchów ciała. Chrząstka ta jest wykonana z chrząstki hialinowej, która ma bardzo dużą zdolność do absorbowania wstrząsów.

Jak dbać o swój kręgosłup?

Kiedy już wiesz, jak zbudowany jest kręgosłup, to czas dowiedzieć się, jak o niego dbać! Oto kilka cennych wskazówek, które pomogą Ci w dbaniu o plecy!

Jak dbać o swój kręgosłup?Stosuj prawidłową postawę ciała podczas siedzenia, leżenia i stojąc. Twoje plecy powinny być proste, ramiona ściągnięte do tyłu, a głowa prosta. Koniecznie zwróć uwagę również na taką postawę podczas siedzenia. Jest to ważne zwłaszcza dla osób, które dużo pracują przy komputerze.

Unikaj noszenia ciężkich toreb i plecaków. Jeśli musisz nieść jakiś ciężar, staraj się go rozłożyć równomiernie po obu ramionach. Zapomnij o noszeniu ciężkiej torebki lub plecaka na jednym ramieniu!

Dbaj o odpowiednią higienę snu. Używaj wygodnego materaca, który został specjalnie dostosowany i dobrany do Twoich potrzeb i preferencji. Pamiętaj, że poduszka również jest bardzo ważna! Zadbaj o to, by twoje ciało było ułożone wygodnie podczas snu.

Uprawiaj regularnie ćwiczenia fizyczne, takie jak jogging, pływanie lub joga, które pomogą Ci wzmocnić mięśnie kręgosłupa. Dzięki temu będziesz potrafił utrzymać prawidłową postawę ciała! Świetnym pomysłem jest również codzienne rozciąganie swojego ciała.

Unikaj długotrwałego siedzenia lub stania w jednym miejscu. Pamiętaj o rozprostowywaniu się i robieniu sobie przerw na krótkie spacery. Jeśli pracujesz w biurze przy komputerze, to pamiętaj, że przysługuje Ci 5 minut przerwy po każdej przepracowanej godzinie!

Staraj się unikać nadmiernego stresu, ponieważ może on prowadzić do napięcia mięśni i bólu kręgosłupa. Spróbuj znaleźć sposoby na radzenie sobie ze stresem, takie jak medytacja, czytanie książek czy oglądanie seriali. Świetnym wyborem będzie również szydełkowanie, rysowanie, malowanie oraz układanie puzzli!

Powyżej opisane porady z całą pewnością pomogą Ci dbać o swój kręgosłup! Pamiętaj, że zawsze lepiej przeciwdziałać, niż leczyć, ponieważ ból kręgosłupa może być naprawdę mocno dokuczliwy i nie być tak łatwy do wytępienia. A co zrobić, kiedy plecy już bolą? Tego dowiesz się poniżej!

Co zrobić, kiedy boli mnie kręgosłup?

Na początku musimy koniecznie powiedzieć, że jeśli ból jest nagły i silny, to koniecznie musisz skonsultować się z lekarzem lub udać do najbliższego szpitala. Taki stan może być objawem poważnej choroby lub urazu, takiego jak wypadnięcie dysku czy stan zapalny, a te schorzenia potrzebują natychmiastowej opieki medycznej. Jeśli jednak ból towarzyszy Ci już od jakiegoś czasu i czasami jest lżejszy, a czasami intensywniejszy, to możesz wypróbować kilku domowych sposobów, aby sobie z nim poradzić. Oto kilka naszych pomysłów:

  • zimne i ciepłe okłady – zimny kompres zmniejszy opuchliznę w bolącym miejscu, a gorący okład zmniejszy ból. Możesz do bolącej części kręgosłupa przyłożyć termofor, a to z całą pewnością złagodzi lub zmniejszy odczuwane przez Ciebie dolegliwości bólowe.
  • weź leki przeciwbólowe – jednym z najłatwiejszych sposobów na pozbycie się różnego bólu, łącznie z tym dotyczącym kręgosłupa jest wzięcie odpowiedniej tabletki. Możesz również użyć herbacianych naparów, które mają zastosowanie łagodzące ból, np. herbaty z rumianku.
  • gorący prysznic lub kąpiel – ciepło wody może znacznie złagodzić Twoje dolegliwości, więc prysznic lub kąpiel w wannie, są jak najbardziej wskazane!

Domowe sposoby naprawdę mogą pomóc, ale jeśli ból kręgosłupa nie ustępuje po kilku dniach, lub jest silniejszy, to koniecznie skonsultuj się z lekarzem specjalistą, który dokładnie Cię przebada, zleci odpowiednie badania i przepisze Ci odpowiednie leki!