Obecnie wiele osób nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki kawy. Może być zwykła, czarna lub z dodatkiem mleka, cukru lub przypraw – niezależnie od sposobu przygotowania, sięgamy po nią w celu obudzenia się. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak naprawdę kawa oddziałuje na organizm człowieka. Zatem, co warto wiedzieć o swoim ulubionym napoju oraz czy ma jakieś inne zastosowanie? 

Jakie kawa ma właściwości?

Kawa to popularny napój, który przygotowuje się z ziaren kawowca, które, zanim trafią do naszego domu, są zbierane, suszone i poddawane procesowi palenia. Możemy je zakupić w postaci ziaren lub od razu zmielone. Jej głównym składnikiem jest kofeina, czyli legalna i powszechnie stosowana substancja psychoaktywna, która pobudza nasze ciało oraz umysł. Zalecana, a także bezpieczna dla osób zdrowych dawka tej substancji wynosi 400 mg. W przypadku 500 mg na dobę można mówić o przedawkowaniu, a bardzo wysoka dawka, powyżej 2000 mg powoduje zatrucie kofeiną. Jednak, dlaczego tak naprawdę warto pić kawę z umiarem? Jak się okazuje, już przy 300 mg na dobę można zauważyć jej prozdrowotne właściwości, a wszystko to z uwagi na skład, gdyż:

  • polifenole, czyli związki o właściwościach przeciwutleniających wychwytują wolne rodniki i usuwają je z organizmu,
  • kofeina działa pobudzająco – podnosi krótkotrwale ciśnienie i akcje serca, przez co organizm jest lepiej dotleniony,
  • kwas chlorogenowy zmniejsza wchłanianie cukru z przewodu pokarmowego i poprawia wrażliwość tkanek na insulinę.

Warto również zaznaczyć, że kawa zawiera liczne witaminy oraz minerały, które dodatkowo mają korzystny wpływ na zdrowie. Zatem kawa nie jest bezwartościowym napojem, który spożywamy, tylko żeby się ponudzić. A jak dodatkowo oddziałuje na zdrowie i czy są jakieś zalety regularnego picia kawy?

Zalety picia kawy

Znaczna ilość licznych substancji w kawie przekłada się na korzystny wpływ na zdrowie człowieka Wiele pozytywnych skutków picia kawy zostało potwierdzone naukowo. Jak się okazuje, przy spożywaniu odpowiedniej ilości:

  • zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca typu II,
  • chroni przed zachorowaniem na różnego rodzaju nowotwory, w tym raka wątroby, depresję, chorobę Parkinsona czy Alzheimera,
  • opóźnia procesy starzenia się,
  • zapobiega chorobom układu krążenia,
  • przyczynia się do poprawy koncentracji,
  • przyspiesza metabolizm i poprawia perystaltykę jelit,
  • wspomaga odchudzanie,
  • ogranicza rozwój próchnicy.

Niestety, kawa spożywana długotrwale i w nadmiarze może mieć również negatywne konsekwencje. Szacuje się, że powyżej 4-5 filiżanek kawy, czyli około 500-600 mg kofeiny doprowadza do uczucia niepokoju, arytmii serca, bezsenności, bólów głowy czy nadmiernej pobudliwości. Warto również zaznaczyć, że nie każdy może pić kawę. Do grup, które muszą zachować szczególną ostrożność zalicza się przede wszystkim kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, gdyż kofeina może przenikać do organizmu dziecka. Zalicza się tutaj także dzieci oraz osoby cierpiące na nerwice, choroby serca, refluks żołądkowo-przełykowy czy owrzodzenia.

Kawa a sen

Jak kawa oddziałuje na organizm człowieka?Kawa pobudza organizm i dodaje energii do działania w ciągu dnia. To działanie utrzymuje się w organizmie od trzech do pięciu godzin. Oznacza to, że wieczorna filiżanka kawy znacząco zwiększa prawdopodobieństwo późniejszych problemów z zaśnięciem, a nawet może przyczynić się do obniżenia jakości wypoczynku. Z uwagi na to, warto ostatnią kawę wypić sześć godzin przed położeniem się spać. Jednak, czy istnieją sposoby na poprawienie efektywności wypoczynku? Największy wpływ na zdrowy sen ma jednak odpowiednio wyposażone łóżko. W jego skład przede wszystkim powinien wchodzić materac do spania. Produkt ten został stworzony specjalnie w celu zagwarantowania nam komfortowego wypoczynku. Jest to możliwe z uwagi na unikalną budowę i wyjątkowe właściwości. Dzięki temu idealnie dopasowują się do anatomicznych kształtów ciała, przez co wspierają kręgosłup i całą sylwetkę. Pozwala to wypocząć i właściwe zregenerować się zarówno pod kątem fizycznym, jak i psychicznym. Oprócz tego łóżko powinno składać się także z:

  • kołdry,
  • poduszki,
  • stelaża,
  • prześcieradła i pościeli,
  • ochraniacza na materac.

Jakie jeszcze zastosowanie mają ziarna kawy? 

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że kawa ma wszechstronne zastosowanie! Zaparzone fusy nie trzeba wyrzucać, gdyż są bardzo przydatne. A w jaki sposób można je wykorzystać? Do nietypowych, ale praktycznych zastosowań zalicza się wykorzystanie kawy jako:

  • pochłaniania nieprzyjemnych zapachów z lodówki lub zamrażalnika – do małej miseczki wystarczy wsypać łyżeczkę kawy zmielonej lub fusów i zostawić na całą noc w danym miejscu,
  • odświeżacza powietrza – tutaj również wystarczy miska i łyżeczka kawy przed zaparzeniem, gdyż jej intensywny zapach bardzo długo utrzymuje się,
  • nawozu do roślin – idealnie sprawdzi się dla roślin kwasolubnych (np. róż), można je wymieszać z ziemią lub po prostu ułożyć na powierzchni,
  • środka do szorowania – fusy po kawie ze względu na swoje ścierające właściwości, umożliwia walkę z zaschnięty lub przypalonym tłuszczem,
  • środka zabezpieczający ogródek przed kotami – możemy zarówno skutecznie odstraszyć niechciane koty, jak i zapewnić dodatkowy nawóz roślinom,
  • peelingu – fusy z kawy można stosować do ciała, twarzy, stóp, dłoni czy nawet skóry głowy.

Można śmiało powiedzieć, że kawa ma wiele korzystnych właściwości, dzięki którym przede wszystkim mamy więcej energii w ciągu dnia. Nie zapominajmy jednak, że same zarówno kawa w postaci zmielonych, jak i całych ziaren ma również inne zastosowanie.